dinsdag 15 september 2009

Geniaal of knettergek: de blafvertaler


Oproep aan alle Japanologen! Willen jullie alstublieft het filmpje bekijken en laten weten of het gadget waarvan sprake geniaal of knettergek is. Of beide tegelijk, zoals de meeste gadgets.

Hondentaal is lichaamstaal, schreef Martin Gauss terecht. Maar in crazy Japan bedenken ze graag eenvoudige oplossingen. In het filmpje zien we hondengeblaf onmiddellijk vertaald worden door een apparaatje uit de familie van de fisher prize-achtigen. Meteen wordt er ook een professor achteraan gegooid om het geheel nog enige serieux te geven.

Ik zal me niet als een zuurpruim opstellen door een exposé te schrijven waarom dit apparaatje je reinste bollocks is. Neen, ik vind dit sterke cinema, maar het roept de frustratie van destijds op, toen ik met mijn vader naar Louis de Funès films zonder ondertitels zat te kijken. Het was duidelijk om te lachen, maar waarom?

(via BookofJoe)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten