dinsdag 24 februari 2009

Man reist met 'hondenslee' door Nederland


Jâcquvi Alkârech (53) is bezig met een tocht van 1200 kilometer door Nederland, die hij binnen zeven weken denkt af te ronden. Zijn zes honden trekt hij ’s middags sokken aan, om te veel slijtage aan de zolen te voorkomen.

Jâcquvi werkte vroeger in de zorgsector, maar werd toen aan de longen geopereerd omdat bij hem longkanker vermoed werd. „Dat bleek niet het geval, maar na mijn operatie miste ik niet alleen een stuk van mijn longen maar waren ook vijf ruggewervels verdraaid.”
Behalve om voor zichzelf grenzen te verleggen is er nog een reden waarom Alkârech de tocht maakt. „Na de Praagse Lente zijn mijn broer en ik in 1969, toen ik veertien jaar was, over de grens naar Oostenrijk gevlucht. Mijn broer is daarbij doodgeschoten. Voor mij is dit ook een tocht om te pleiten voor verdraagzaamheid en vrede.”
(via De Gelderlander) bekijk het filmpje hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten