zaterdag 3 januari 2009

Beroep: schapenherder


'In Nederland zijn ongeveer dertig kuddes', vertelt schapenhoeder John Sterrenburg in BN/De Stem . 'En het worden er steeds meer.' Sterrenburg vertelt op boeiende en ietwat laconieke toon over zijn vak. Hieronder vind je een fragment, het volledige verhaal lees je hier.

'... Met mijn hond Dara gingen we naar Middelbeers, voor een cursus schapendrijven. Ik had niet zo'n zin in wéér een behendigheidstraining, dus dit leek me wel leuk. Dat was de eerste keer dat ik met schapen in aanraking kwam. Vanaf toen ben ik er langzaam ingerold. Ik ging vrijwillig wat kuddes begeleiden. In de Dordtse Biesbosch, Loenen, Ermelo. Daar heb je veel heides. Heides zijn ideaal voor beginners, daar kan niks gebeuren. In die periode heb ik veel ervaring opgedaan...'
'... Onder politiebegeleiding ging ik met honderd schapen door de stad. Langs terrassen, door winkelstraten... Dan moet je een paar goeie honden hebben hoor. In de winkelstraat ging het een beetje mis. Verschillende schapen zagen hun spiegelbeeld in de winkelruit, maar dat snapten ze natuurlijk niet. Die liepen dan ook keihard tegen de ruit aan...'
'... Ik kijk daar niet meer van op, de gekste dingen gebeuren als je met zo'n kudde op stap bent. Zo ligt er regelmatig een in de sloot, soms moet ik er zelf achteraan. Ik heb dan ook altijd schone kleren bij me. Eén keertje niet. Toen liep ik zelf in het donker de sloot in, het was onbekend terrein. Maar ik kon me dus niet verschonen. Dan duurt de dag lang hoor...'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten